Romanul inginerului Caius

Cu prietenul meu Caius mă văd din ce în ce mai rar; însă esențialul rămâne neschimbat, chiar și între noi.

Caius e unul din oamenii care fac lucrurile foarte temeinic. Iar ce nu poate să facă temeinic, nu face. Nu știu dacă s-a îndeletnicit vreodată cu meșteșugul scrisului. Însă mi-ar plăcea să-l văd scriind un roman (ceva ce eu nu pot scrie). Și, la întâlnirea noastră întâmplătoare anuală, i-am mărturisit asta.

-De ce nu scrii ceva cu toată seriozitatea? l-am întrebat. Sunt sigur că ar ieși un roman. Unul ireproșabil. Tuturor li s-ar părea că-l înțeleg în profunzime; dar, dacă și-ar confrunta opiniile, ar fi ca și când fiecare ar fi citit altă carte.
-Înțeleg ce zici. Știi, mi-am adus aminte că există un fel de lege a lui Murphy care spune că, atunci când scrii ceva în care îți dai întreaga măsură, acel ceva o să semene aparent cu altceva publicat anterior de altcineva; și considerabil mai slab decât ce ai scris tu. Iar majoritatea cititorilor -nu prea mulți dealtfel-, inclusiv criticii literari, vor crede că te-a lovit inspirația din acea sursă. În schimb, dacă scrii ceva mediocru, ceva în care ți-ai bătut joc de ceea ce puteai scrie de fapt, nimeni nu-ți va pune la îndoială originalitatea. Așa că pentru public nu mi-ar plăcea să scriu, iar pentru mine nu are rost.
-Asta e o tâmpenie, am spus.
-Mă rog, mi-au mai spus și alții că sunt tâmpit.
-Nu. O tâmpenie poate fi susținută -și de obicei e susținută!- de către oameni inteligenți, cu argumente foarte greu de contrazis. Dar ei sunt suficient de inteligenți încât să-și contrazică propriile argumente; asta ai putea să faci și tu. Ia în considerare scrisul. Și scrie un roman.
-Tu de ce nu scrii un roman?
-Nu pot. Am încercat; și l-am încheiat mult mai repede decât aș fi vrut. Mie îmi place să scriu scurt, să formulez. O fi de vină educația în spiritul științelor exacte.
-Păi eu nu știu altceva decât științe exacte.
-Nu scrii ce știi, scrii ce nu știi. Viața. Nimeni n-o știe, dar unii o scriu. Simt că viața asta pe care eu o trăiesc în felii la tine e întreagă. Nu ți-ai tăiat încă pâinea, nu i-ai rupt colțul.
-Mai bine aș da-o la vrăbii. Poate m-ai convins. Poate scriu un roman și îl las în vreun sertar din camera unui hotel. Dacă îl mai găsesc acolo după un an, îl public. M-am gândit și la un titlu: ”Romanul inginerului Caius”. Viața mea, pe care n-am știut că am trăit-o.

8 Responses to “Romanul inginerului Caius”

  1. Mél@nie Says:

    @”Tu de ce nu scrii un roman?…” – mi se pune adesea aceasta întrebare, însa continui sa raspund cam cu-aceleasi cuvinte ca… Caius, desi nu-s inginera, ci “literara”! 🙂

    Liked by 1 person

    • Nautilus Says:

      Abia în roman se simte cu adevărat fluviul timpului. În poezie sau proza scurtă sunt doar crâmpeie ale curgerii.
      Eu cred că merită să-l scrieți.

      Liked by 1 person

      • Mél@nie Says:

        @”Eu cred că merită să-l scrieți.” – va multumesc… cei apropiati ma tot încurajeaza la scris, însa daca o voi face vreodata, va fi în franceza – limba patriei mele adoptive, unde voi fi trait mai multi ani decât în România… 🙂 ceea ce-mi aminteste de celebra afirmatie a lu’ Albert Camus:”Ma patrie, c’est la langue française!”

        Liked by 1 person

      • Nautilus Says:

        N-a fost primul, nici ultimul cu acest gen de afirmații 🙂

        ”Limba română este patria mea. De aceea, pentru mine, muntele munte se zice, de aceea, pentru mine iarba iarbă se spune, de aceea, pentru mine izvorul izvorăște, de aceea, pentru mine viața se trăiește.”

        Like

  2. anna c. ronescu Says:

    Comentariul meu, dacă aș scrie unul, ar fi identic cu cel de-al treilea paragraf.

    Like

  3. anna c. ronescu Says:

    Acum, recitind paragraful, văd că poate fi interpretat. Era, de fapt, admirația mea sinceră pentru proza scurtă pe care o scrieți și convingerea că ea poate fi extinsă într-un roman. Nu știu la care din legi v-ați referit, dar ce bine că îl avem pe Murphy la îndemână. 🙂

    Liked by 1 person

Leave a Reply

