Leu bătrân

”Hic sunt leones.”

 

Pe leul bătrân l-am găsit când căutam în biblioteca tatălui meu. Scormonind -carte după carte- am făcut un tunel în zidul de cărți, până s-a văzut o lumină. De cealaltă parte erau ierburile uscate ale savanei; și mă privea liniștit leul.

Ne-am uitat unul la altul o vreme și mi s-a făcut frică; dar mi-am adus aminte că aveam în curte doi dulăi zdraveni, pe Brânză și pe Ciolbaisan. Oricum s-ar fi încheiat o eventuală confruntare, leului nu i-ar fi fost ușor, mă gândeam eu.
-Nu-ți fie teamă, zise leul. Nu mănânc oameni.
-Nici eu nu mănânc lei, i-am răspuns. A zâmbit.

-Câți ani ai? m-a întrebat după un timp.
-Cincisprezece.
-Și eu. Însă tu ești un om tânăr, iar eu -un leu bătrân. Hm. Ce-ai făcut tu în viața ta?
-Nu prea multe.
-Nici eu. Dar, de exemplu, am mâncat antilope. Numai antilope și gazele; nu zebre, nici bivoli. Știi de ce? Ca să devin eu însumi o antilopă.
-De ce ai vrea să devii o antilopă?
-Pentru că sunt cele mai frumoase ființe. Atât de frumoase încât le-aș înghiți cu totul. Când le mâncam, credeam că le mănânc cu tot cu gândurile și trăirile lor. Credeam că încep să simt ca ele. Că devin una cu ele. N-a fost chiar așa. Am devenit din ce în ce mai leu, cu fiecare antilopă ucisă și mâncată. Și acum sunt un leu bătrân.

Și leul tăcu din nou, întinzându-și mușchii. Avea coama neagră, ca un leu bine hrănit, un șef de clan.
Eu nu mai puteam să zăbovesc multă vreme. Se auzeau ai mei strigându-mă să vin la masă. Aveam ciorbă de găină și friptură de pui cu mămăligă. Leul se pregătea și el să meargă la vânătoare.
Mi-am luat la revedere de la el și am stivuit cărțile la loc.

De-atunci n-am mai scormonit niciodată în bibliotecă. Uneori lumile se deschid una către alta fără să aibă vreun rost să treci dincolo. Ce-aș fi putut face singur în savană? Ce-ar fi putut face leul în lumea în care trăiam eu?

4 Responses to “Leu bătrân”

  1. Ivy Says:

    Viața de leu, scurtă si intensă.

    Liked by 1 person

  2. racoltapetru6 Says:

    În schimb, antilopele nu îl înghițeau deloc, cât o fi fost el de falnic! 😉

    Like

Leave a Reply

