Noaptea

În întunericul deplin sunt orb ca un sobol
și uneori plâng.
De ce n-aș plânge
când știu că nu văd?
Ce-mi rămâne de făcut
în afară de-a rămâne?

Între clipele de lumină în fiecare dimineață
e întunericul neștiut,
noaptea ascunsă mereu,
timpul.

8 Responses to “Noaptea”

  1. Liliana Negoi Says:

    Ah, iată o idee cu care nu sunt de acord. Cred că sobolul nu ar plânge, pentru că el este din naştere orb. Când nu ştii ce pierzi e mai uşor de tolerat lipsa cu titlu de normalitate. A şti că nu vezi presupune că ai văzut cândva, fie şi numai puţin sau parţial. Pierderea unui simţ – sau meta-simţ – e într-adevăr dureroasă, prin privarea de senzaţii pe care o implică.
    Trecând peste această idee, mă intrigă însă partea a doua a poeziei, care mă face să mă gândesc la “spaţiul dintre atomi”, la faptul că dacă am putea vedea în adâncul fizic al lucrurilor, ne-ar înspăimânta conştientizarea forţelor nevăzute care leagă nucleoni şi electroni, atomi şi molecule laolaltă în ciuda spaţiului dintre ele. Citeam undeva că dacă s-ar realiza un conglomerat al tuturor atomilor de pe pământ, corpul obţinut ar fi de-o micime devastatoare. Da, într-adevăr, “între clipele de lumină […] e întunericul neştiut”. Şi e înspăimântător de puţină lumină în acest întuneric. Food for my thought, drag prieten virtual :).

    Like

    • Nautilus Says:

      Acum în primul rând eu nu sunt sobol.
      Dar, chiar dacă sobolii se nasc nevăzători, poate că un sobol fizician (pe nume Sobolev) ar putea deduce existența luminii, ar putea chiar oferi un model matematic al ei similar cu acela pe care îl avem noi, oamenii. Așa cum, de exemplu, oamenii nu pot să vadă materia intunecată, dar au putut deduce existența ei.
      Sau poate că sobolii ar putea afla dintr-o carte în Braille despre existența luminii.
      Întrebarea este î.a.c. dacă ”ne mulțumim” cu deducția, ori cu spusele altora, sau ne lipsește cunoașterea nemijlocită a ceva, revelația.

      Din a doua parte a poeziei am impresia că ați omis o parte, ultimul vers 🙂

      Like

  2. anna c. ronescu Says:

    Cel mai mult îmi place în poezia dumneavoastră (în general) arta focusării pe amănunt. Ca vârful unui indicator în fața unei hărți imense oprit imperativ pe-a șaptea piatră din avalul unui râu. Și izvorul? Aș întreba eu din penultima bancă. E scris în piatră, ce nu e clar? Stai jos, patru! 🙂

    „Ce-mi rămâne de făcut
    În afară de-a rămâne?
    …..
    timpul.”

    Liked by 1 person

    • Nautilus Says:

      Mulțumesc, mi s-a mai spus că nu văd pădurea de copaci.

      Se zice că notele monosilabice ar trebui date des, iar celelalte doar ca excepție. Patru? slabe șanse.
      Dar de ce penultima bancă? Pentru că e aproape ultima, dar nu sunteți în vizorul ghiaurului? (întreb și eu…) 🙂

      Liked by 1 person

      • anna c. ronescu Says:

        Mulțumesc pentru indulgență, deci întrebarea mea era de opt. :))
        Și, răspunzând la întrebare – eu i-aș da o notă trisilabică – , penultima bancă pentru că ai perspectivă dar ai și o marjă dacă perspectiva asta îți dă cumva un brânci. 🙂

        Liked by 1 person

      • Nautilus Says:

        Da, optul e foarte ofensator pentru un elev care ține cât de cât la blazon. Aș fi preferat orice notă în locul lui.

        Like

      • anna c. ronescu Says:

        Eu nu țin. Am primit, de curând chiar, ofense mult mai virulente și tot n-am fost convinsă că tăcerea e bulgăre de aur. Voi reevalua. 🙂

        Like

      • Nautilus Says:

        Lăsând la o parte aurul ,mi se pare interesant faptul că tăcerea e un bulgăre. Fiți mai indulgentă, mă doare capul de aseară, iar ziua de azi nu a ajutat.

        Liked by 1 person

Leave a Reply

