Vaca

Trece vaca legănând
ugerul și vârfurile copacilor.
De unde rupe o gură de iarbă
destupă gura pământului.
De unde rupe și mestecă o floare,
înflorește noaptea o stea.
Am mers pe urma vacii până m-am rătăcit
de-atâția stejari răsucind potecile,
de-atâtea glasuri zbătându-și aripile.
Și-am plâns
cu lacrimi de lapte.

 

vaca

8 Responses to “Vaca”

  1. anna c. ronescu Says:

    Blânda vacă în general e ocolită de poeți, excepție făcând, probabil, parodiile sau poeziile pentru copii – unde e numită “văcuță” ca şi în meniuri. O fi de vină cuvântul? Mă duc repede la Dex să-i aflu originea. 🙂 Şi fotografia mi se pare foarte frumoasă.

    Like

    • Nautilus Says:

      În mentalul contemporan bovidele sunt tratate cu un oarecare dispreț; acesta nu a existat dintotdeauna.
      Dacă ne uităm la folclorul nostru (și al tuturor popoarelor!), observăm că vaca, taurul, boul și vițelul sunt priviți mereu cu reverență. Nu degeaba vikingii aveau coifuri (rituale și de paradă) cu coarne. Iar țăranii nu și-ar fi disprețuit animalele care îi ajutau la muncă și de care depindea viața lor. Ne putem aminti și de vițelul Sf. Evanghelist Luca.
      Atitudinea depreciativă față de vite este probabil de origine urbană. Poate și clasa nobiliară, cu aroganța-i specifică (din care au supraviețuit doar imitații penibile) să fi contribuit la asta. Istoric, cred că apare destul de devreme; în anii de școală, Toma d’Aquino fusese poreclit de colegi ”boul mut al Siciliei”, ceea ce nu sună a compliment.

      Vă mulțumesc pentru apreciere. Dacă i-ați aflat originea cuvântului, vă rog să mi-o spuneți și mie.

      Liked by 1 person

      • anna c. ronescu Says:

        Da, există un dispreț urban, dar nu numai, față de animalele „utilitare”. Calul pare să facă excepție, are el așa, o demnitate de a se-ncorda sub bici. Eu mă refeream la snobismul ce-ncrețește buzele sau decoloreaza cerneala unora când pronunță (scriu) anumite cuvinte. Și vaca are, totuși, origine nobilă, sănătoasă 🙂 , vine din latinul „vacca”, așa cum am aflat. Nu știu de ce, consoanele puternice mă duceau cu gândul la altfel de rădăcini.

        Liked by 1 person

      • Nautilus Says:

        Cu ”demnitatea” nu știu cum stă calul; armăsarii sălbatici se domesticesc și suportă călărețul în șa pe termen nelimitat după vreo două săptămâni de antrenament. Puteți vedea însă la rodeo câtă vreme poate sta un om călare pe un taur.

        Liked by 1 person

      • anna c. ronescu Says:

        Era o ironie cu „demnitatea sub bici” a calului.
        Îmi place cum ați adus dumneavoastră, încet, încet, discuția spre taur. Care era subiectul? :)))

        Like

      • Nautilus Says:

        N-a fost cu premeditare, vorbeați despre demnitatea calului și uite-așa se ajunge -ironic (probabil)- și la taur. Cât despre snobi -literați sau mai puțin- nu dau pe ei nici măcar o ceapă degerată.

        Liked by 1 person

  2. Tipsynel Says:

    D’aia le-au declarat sacre indienii?

    Liked by 1 person

Leave a Reply

