Somnul

“…Să-mi fie somnul lin
Și codrul aproape,
Pe-ntinsele ape
Să am un cer senin.
Nu-mi trebuie flamuri,
Nu voi sicriu bogat,
Ci-mi împletiți un pat
Din tinere ramuri.”

…..

”-Pământ pe mine nu puneţ’
Numai dragă gluga me,
Fluieru după cure.
Când vântuţu a sufla,
Fluieru meu a cânta.
Când vântuţu-a vâjăi,
Fluieru meu a hori.
Oile celea bălăi
Mândru m-or cânta pă văi.
Oile celea cornute
Mândru m-or cânta pă munte.”

(Colind din Țara Lăpușului; Pamfil Bilțiu – Poezii și povești populare din Țara Lăpușului, Ed. Minerva, 1990)

3 Responses to “Somnul”

  1. anna c. ronescu Says:

    Foarte bine aleasă poezia populară pentru a ilustra fragmentul!
    Nici nu știi cine de la cine s-a inspirat. Poetul și-a înțeles poporul iar acesta i-a iubit așa mult poeziile încât le-a transformat în folclor. Mulți știu versuri din poeziile sale, le recită sau le cântă, dar dacă-i întrebi n-ar ști să spună cine le-a scris, nici cum se numesc. Sunt ale lor și-atât.

    Like

  2. Nautilus Says:

    În unele variante ale ”Mioriței” păcurarul își împărtășește ultimele dorințe nu unor prieteni, ci tocmai tâlharilor veniți să-l ucidă. E de mirare această încredere, acordată singurilor oameni din preajma morții.
    Mă întreb cui îi este adresată ”Mai am un singur dor”.

    Like

  3. anna c. ronescu Says:

    Cred că a fost adresată prietenilor, că duşmanii i-ar fi îndeplinit sigur ultimul “dor”. : )
    Ultimele dorințe sunt, în general, duse la îndeplinire de cei din jur din superstiție şi dintr-un respect instinctiv față de cel decedat: el “ştie” ceva în plus față de tine, marea taină a cărei dezlegare o afli când n-o mai poți comunica nimănui. (Am ales ora perfectă pentru subiect, am acelaşi sentiment ca atunci când învățam pentru teză, la miezul nopții, “Umbra lui Mircea. La Cozia”.) 🙂

    Like

Leave a Reply

