Singurătăți de ciment

Întors dintr-o excursie de câteva zile cu familia, l-am reîntâlnit întâmplător pe Caius; fuma singur la una din terasele din centru, în miezul zilei, răsfoind paginile unui proiect. Mi s-a părut schimbat; asta se întâmplă de obicei mai ales pentru că noi înșine, cei care privim, ne schimbăm. În câțiva ani se schimbase însă și el: încărunțise mult, era aproape alb.

Auzind că m-am întors de la munte, mi-a mărturisit că nu a mai plecat de zeci de ani într-o asemenea călătorie.

-E frumos când pleci de acasă și începi o existență nouă, cu reguli noi, chiar dacă ține doar câteva zile. Dar eu, tot timpul pe drumuri, la fiecare câteva zile în alt loc, nu pot pleca de acasă, zise el.

Apoi a devenit tăcut.

Aveam o oră liberă și m-am plimbat cu el cred că prin cele mai anoste locuri din oraș. Cartiere fără vegetație, cu nelipsitele blocuri cenușii, împrejurimi în care nu se întâmplă nimic, parcă și mai tăcute și pustii în toropeala amiezii. Lui Caius părea să nu-i pese prea mult de căldură; se mișca egal și nepăsător ca un beduin în deșert.

Orice suflet omenesc se simte câteodată ca într-o închisoare din care ar vrea să iasă. Să zboare, poate, în lumea lui, dacă îl mai ajută aripile. În acea zi și oră, însă, mi-am dat seama că nu doar sufletul omului se simte așa, ci și sufletul locului. Al unor locuri.

Ne-am plimbat, poate, între orele 1 și 2; cu toate că era foarte cald, îmi aduc aminte de plimbarea de atunci ca și când ar fi fost seară sau noapte. De ce, nu știu. Ne-am întors apoi la aceeași terasă, am băut câte un ”radler”, ne-am dat mâna și am plecat.

Lucrurile pe care le povestesc aici parcă nici nu s-au întâmplat; le-am reconstituit cu greu, ca pe un vis oarecare pe care dimineața ți-l șterge din memorie.

5 Responses to “Singurătăți de ciment”

  1. Mugur Says:

    “Orice suflet omenesc se simte câteodată ca într-o închisoare din care ar vrea să iasă.”
    Uneori am impresia că singuri ne băgăm într-o astfel de închisoare.

    Like

  2. Nautilus Says:

    Se spune că ne alegem singuri viața, destinul, practic totul.
    Se poate; în sensul că uităm ce am făcut și rareori ne mai asumăm alegerile din trecut. Care om mai știe acum ce a făcut/ales acum 5 minute ori ieri? ori într-o zi de acum 5 ani?

    Cred însă că există o închisoare care ține de condiția vieții înseși. Nu știu dacă se poate spune că ne băgăm singuri în ea.

    Like

  3. Nautilus Says:

    P.S.
    Se mai spune că totul pe lume e trecător. Nu cred asta; mai bine zis, cred că ar apărea o contradicție dacă ar fi așa.

    Există ființe care vor trăi cât lumea, care nu vor muri în lume. Dacă vor dispărea o dată cu lumea sau vor trăi cumva și dincolo de ea, e altă poveste.
    Sunt spirite ale naturii, cum sunt, de exemplu, zânele, rusaliile, piticii ori omul pădurii. Unele bune, altele rele, dar nu fundamental/esențial, ci după cum și oamenii sunt buni sau răi. Ele sunt acasă în această lume, noi nu.

    Like

  4. Bursucel Says:

    Uite-așa-mi trebuie dacă trec întâi pe la Archie și-abia apoi pe la Nautilus! Ufff! 😳

    Mă gândeam la invazia cimentului… Acum mai bine de o lună îmi savuram cafeaua undeva în afara Bucureștiului. O curte năpădită de verdeață, ca un luminiș. Cimentuită, parcă în semn de tribut Civilizației. M-a bucurat să văd că printr-o mică fisură din ciment ieșise la lumină un fir îndrăzneț de rostopască. Firav încă, dar exista acolo în semn de sfidare a cimentului, parcă…

    Cred că noi lăsăm sufletul în singurătățile de ciment, uitând de ceea ce este esențial de fapt. O avea importanță și Cariera, nu zic nu, dar nimic nu se compară cu o Evadare în Natură.

    Like

  5. Nautilus Says:

    Poți evada chiar și în lumea de ciment. De asta mi-am dat seama în plimbările cu amicul meu Caius.

    Acum, însă, mă pregătesc să ”evadez” din nou în natură. 🙂

    Like

Leave a Reply

