Oameni simpli

Pe lângă copiii destul de neprietenoşi, agresivi şi -pentru standardul epocii- cam prost crescuţi, tovarăşi de joacă de la blocul unde locuiam în copilărie, întâlnisem şi un băiat mai aparte, citit şi educat. Era cu un an mai mic decât mine. Nu mă simpatiza în mod deosebit, dar îi plăcea să stăm de vorbă pentru că şi eu citeam -romanele lui Jules Verne, de exemplu- şi, dintre copiii de la bloc, doar noi doi auziserăm de Amazonia.

Întâmplarea pe care o povestesc a avut loc într-o după amiază apropiată de sosirea vacanţei de vară. Jucam împreună tenis de masă, dar nu cum jucau de obicei copiii blocului -încrâncenaţi, cu strigăte şi înjurături-, ci elegant şi amabil, ca doi mici gentlemani.  Câţiva copii -băieţi şi fete- băteau mingea la soare ori se răcoreau la umbră, aşezaţi pe ciment.

Deodată a apărut de undeva un tânăr adus de spate, cu o raniţă pe umăr. Una din fete l-a privit o clipă, apoi a alergat spre el şi i s-a agăţat de gât, plângând în hohote.
Ne-am oprit din joc şi am privit şi noi scena; cred că am rămas împietrit de uimire, neştiind ce să fac. Rareori am mai văzut o manifestare atât de puternică şi de expresivă a unei emoţii.
“I s-a întors fratele din armată”, a spus tovarăşul meu. “Oameni simpli”.

Ţin minte nu atât superioritatea, cât interesul rece cu care privise întâmplarea. Nu mai înţelegeam nimic; şi, mai ales, mă simţeam străin şi de fata care plângea şi de băiatul ciudat cu care îmi petreceam după-amiezile de vară.

Întâmplarea de atunci mi-a rămas parcă zgâriată în creier. Prea mult pare că nu m-am schimbat; plutitor în ape line, deopotrivă de străin şi de emoţiile puternice şi de răceala cu care pot fi privite.

Leave a Reply

